Ψ

Psychologia.XMC.PL

Procesy Poznawcze Postrzeganie Myślenie Personality

*** Barwa Jako Nośnik Informacji ***

Kolory wysyłają sygnały, porozumiewają się i maja swoją wymowę. Barwa jest także nośnikiem informacji.

Kolor czerwony postrzegany jest pozytywnie. Podwyższa on ciśnienie krwi, przyspiesza akcję serca i oddychania.

Błękit natomiast obniża aktywność ciała i stymuluje akcję mózgu.

Niebieski to barwa informacyjna, która daje odczucie orzeźwienia, a także zmniejszenia ciężaru.

Żółty to kolor ostrzegający, oznaczający niebezpieczeństwo dynamiczne, a jednocześnie zachęca do działania. Wszelkie reklamowe dodatki mają żółte zabarwienie. Kolor ten bowiem nawiązuje kontakt wzrokowy i ma za zadanie promować dany towar.

Kolor zielony oznacza wyjście bezpieczeństwa. Daje efekt uspokajający i wyciszający. Może nawet zmniejszać wysiłek wzroku, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z jej bladym odcieniem stosowanym w salach operacyjnych i szczególnie częstym w szpitalach.

Kolor biały jest barwą porządkową, ma działanie nużące. Oznacza niewinność, a w Indiach – śmierć. Popularne sieci barów fast-food posługują się kolorami o wysokiej energii, takimi jak czerwony i pomarańczowy, przy wystroju wnętrz.

Pomarańcz zwiększa apetyt oraz czyni człowieka niecierpliwym i niestrudzonym. Konsument wybiega po zjedzeniu czegokolwiek pełen energii i chęci działania. Mężczyźni zawsze zwracają szczególną uwagę na kobiety w czerwieni, ponieważ ten właśnie kolor jest najmocniejszy i najdłuższy w spektrum barw widzialnych i wywiera największy wpływ na siatkówkę, a także wzbudza emocje.

Barwne ukształtowanie pomieszczeń
Barwy mają wpływ na wiele aspektów naszego życia, w tym na nasze zachowanie, samopoczucie, wydajność oraz jakość pracy. Kolorystyka w miejscu pracy, mieszkań i w miejscach użyteczności publicznej ma ogromne znaczenie. Barwy wprowadzają w pomieszczeniu nastrój :

- Przytulny lub nieprzytulny
- Ciepły lub chłodny
- Spokojny lub niespokojny
- Jasny lub mroczny
- Pogodny lub przygnębiający

Odpowiedni dobór barw daje pożądany nastrój w pomieszczeniu. Sienie i korytarze powinny być zachęcające, barwnie podkreślone, wesołe, pobudzające. Pomieszczenia biurowe należy kształtować rzeczowo i pobudzająco umysł. Izby szkolne wymagają zastosowania barw, które podnoszą koncentrację, przeciwdziałają zmęczeniu, pobudzają umysł, dają spokój. W pomieszczeniach fabrycznych barwy powinny rozjaśniać pole widzenia, organizować miejsce pracy. Powinny one ostrzegać, wyjaśniać, pouczać, popierać rytm pracy, łagodzić zapachy, szmery. W salach dla chorych barwy powinny uspokajać, przyspieszać proces leczenia, tworzyć higieniczno-estetyczne tło. W komunikacji barwy mają ostrzegać, nakazywać, wskazywać, prowadzić i zapewniać bezpieczeństwo.

Nastrój nadaje pomieszczeniu jedna barwa. Zawsze osiąga ona największy efekt poprzez zastosowanie barwy dopełniającej. Duża liczba barw w niedobrych układzie wywołuje niepokój. Jednobarwność powoduje monotonność, działa niezdecydowanie i nużąco. Jedna tylko barwa osłabia się sama, szarzeje. Sama biel jest bez wyrazu. Czerń pozwala ciepłym barwom silnej zapłonąć i nadaje nawet zimnym barwom łagodny blask. Barwa szara tłumi i pośredniczy między barwami żywymi. Barwa brunatna wywołuje skojarzenia z drewnem, tym przyjemnym materiałem, który umożliwia tak przytulne ciepłe oddziaływanie naszych wnętrz. Barwa aktywniejsza upiększa bierniejszą, na przykład : czerwona – niebieską, pomarańczowa – zieloną, żółta – fioletową. Podłoga jest płaszczyzną ustawną dla mebli. Jej barwa musi wyglądać mocno i pewnie, zachęcając do chodzenia. Barwa brunatna jest optycznie ciężka i mocna. Czerwień jest usprawiedliwiona na małych powierzchniach ozdobnych podłogi, w dywanie lub we wzorach pokryć plastykowych, ale nie jako powierzchnia zasadnicza. Barwa żółtobrunatna wygląda luźno, podnosi i nadaje nam lekki krok. Należy zadbać o to, aby w pomieszczeniach pracy barwy były dostosowane do biologicznych cech człowieka. Preferencja barw jest sprawą indywidualną, związaną z osobowością osoby, wynikającą z doświadczenia i wpływów kulturowych.

Przyzwyczajenie do żółtego masła jest tak silnie, że margarynę barwi się na żółto. W strojach kobiecych występują barwy z połyskiem, fasady domów malowane są farbami matowymi. Początkowo wszystkie samochody malowane były na czarno, dopiero po pewnym czasie producenci zaczęli współzawodniczyć w olśniewaniu nabywców żywymi kolorami. O charakterze skojarzeń z konkretnymi barwami i ich swoistym wpływie na psychikę człowieka należy pamiętać przy projektowaniu wystroju wnętrz i kreowaniu własnej osobowości. Kolory zimne, takie jak przydymiony róż, beżowoszary, różne odcienie zieleni, niebieskiego i szarości sprzyjają pracy koncepcyjnej, działają uspokajająco i łagodząco, poprawiają koncentracje uwagi, zmniejszają napięcie nerwowe, wzmagają cierpliwość, podtrzymują aktywność. Stosowane powinny być w ruchliwych biurach, a nawet w domach. Są to kolory wywołujące szacunek, wzmacniające autorytet, wskazujące na prestiż i wysoką pozycję, budzące uczucie podziwu oraz dystansu. Interesanci lub pracownicy nie czują się swobodnie w takim otoczeniu, nie będą więc przedłużać wizyty ponad miarę.

Kolor szary w całej gamie odcieni wpływa stymulująco na komórki mózgowe. Został uznany za najbardziej odpowiedni w biurach, laboratoriach i pomieszczeniach, w których wymagane jest skupienie oraz prace twórcza. IBM – firma komputerowa – wykorzystuje szarość w wystroju wnętrz swoich biur i pracowni, a także w produkcji wyrobów. W pracy człowiek potrzebuje kolorów, które pomogą mu utrzymać produktywność i zapewnić mu dobre samopoczucie. Będzie chciał by roztoczyły one wokół niego pozytywny wizerunek.

Kolory ciepłe, takie jak jasna zieleń, brąz, beżowy i kremowy, działają pobudzająco, ożywiają, pogodnie nastrajają, zachęcają do działania, wzbudzają aktywność i wzmacniają siłę woli. Podkreślają przyjazny charakter wnętrza i osoby. Sprawiają, że czujemy się w takim miejscu swobodnie, a osoba ubrana w ciepłe kolory budzi zaufanie. Ciepłe kolory polecane są do wystroju pomieszczeń związanych z długotrwałym oczekiwaniem, np. : poczekalni u lekarza, prawników itp. Barwy czerwona i pomarańczowa, żółta rozpraszają nudę i monotonię pracy, są to kolory przekazujące energię, wesołe i żywe. Należy jednak pamiętać o zachowaniu umiaru, nadmiar tych kolorów w pomieszczeniu może rozpraszać uwagę, a nawet irytować.

Kolorem można sterować dobór klienteli. Zakładając elegancki sklep czy ekskluzywną restaurację dla osób o wyrafinowanym guście, warto użyć kolorów, takich jak szary, bordo, ciemna zieleń. Natomiast kolor żółty, czerwony, brązowy przyciągnie średnio zamożnych. Są to kolory bardzo popularne, pozytywnie odbierane, kojarzące się ze słońcem, ciepłem i wygodą (żółty), kolor czerwony dodatkowo ekscytuje, brązowy kojarzy się z przyrodą. W badaniach zostało potwierdzone, że przebywając w otoczeniu koloru czerwonego, ludzie mają lepszy apetyt, jedzą więcej i dłużej, są także gotowi wydać więcej pieniędzy na jedzenie. Dlatego też przez długi czas w wystroju wnętrz popularnych restauracji i barów dominowała czerwień. McDonald’s zarówno w swoim znaku firmowym, dekoracji, jak i ubiorach pracowników wykorzystuje te trzy kolory. Oczywiście nie zawsze mamy wpływ na umeblowanie miejsca pracy, możemy jednak uatrakcyjnić je przez dodanie różnych elementów kolorystycznych w formie drobiazgów na naszym biurku, wazonów, zieleni, obrazów itp.

Korelacje Tematyczne

  • Wpływ Koloru
  • Teorie Rozwoju w Psychologii
  • Struktury Poznawcze
  • Koncepcja Poznawcza
  • Pozaintelektualne Skillsy
  • About
  • Teorie Rozwoju Percepcyjnego
  • Inteligencja Emocjonalna
  • Manipulacja Uwarunkowania
  • Psychologiczny Model Przedsiębiorczości
  • Odpowiedz / Post

    You must be logged in to post a comment.